Toată lumea știe ce e un influencer, nu?

E o persoană care are o anumită influență asupra unui grup de oameni. Termenul de influencer există de mult, doar că, odată cu vremurile, se schimbă modul și canalele prin care se realizează acest tip de influență. 

Și, desigur, în prezent vorbim despre canalele și influencerii actuali, adică instagrammeri. Despre tiktok-eri într-un episod viitor.

Recent am descoperit o statistică cel puțin îngrijorătoare, dar deloc surprinzătoare: peste 47% dintre creatorii de pe Instagram din România sunt implicați în fraude.

Să nu ne gândim acum că acești oameni au dosare penale sau sunt pe cale de a avea. Nu este vorba de acel tip de fraude. Ci de trucuri ieftine sau puțin costisitoare de umflare a cifrelor. De la numărul de urmăritori (prin cumpărare), follow/unfollow, cumpărarea reacțiilor (like-uri și comentarii) sau cumpărarea de vizualizări ale poveștilor (instastories).

Cine sunt urmăritorii „falși”? Păi, în mare sunt fie urmăritori în masă care merg pe principiul Follow/ Unfollow, fie roboți sau conturi false. Dar trebuie să ținem cont de faptul că aceste tipuri de urmăritori nu ajung la conținutul influencerilor. Deci sunt, ca să o spunem pe șleau, DEGEABA. 

De ce fac influencerii treaba asta? Păi răspunsul e simplu: să capete „relevanță” în ochii brandurilor și ai oamenilor de rând. Pentru a prinde cât mai multe parteneriate plătite. Doar că, adevărul este că relevanța nu constă în numărul de urmăritori. Ci în modul în care acel influencer reușește să comunice și mai apoi, să convingă urmăritorii să acționeze într-un anume fel. Nișa sa, hobby-urile, tipul de conținut pe care îl creează sunt factorii care contează. Nu numărul (adeseori fals) de urmăritori.

Dar, un studiu lansat de Launchmetrics în 2018 arată că numărul de followers de pe social media este de fapt un factor total neimportant pentru branduri, atunci când aleg cu ce influencer să lucreze.

Dacă știm cu toții că e o minciună, de ce încă funcționează treaba asta? De ce brandurile se bazează pe influenceri? 

Până să găsim răspunsurile, în primul rând, amintim că nu TOȚI influencerii fac asta. Nu toți sunt ahtiați după cifre și like-uri. Sunt câțiva autentici. Puțini, dar autentici. Și am găsit o serie de motive pentru care brandurile se bazează pe colaborarea cu influenceri:

  1. pentru că e o tendință – e suficient ca unul sau două branduri mari să dea startul și restul vor urma aceeași practică. 
  2. pentru că (uneori) aduce rezultate. De la creșterea awareness-ului și până la creșterea vânzărilor.
  3. pentru că uneori e mai ușor să plătești pe cineva când vrei rezultate într-un timp scurt. 
  4. pentru că e o modalitate ușoară de ajunge la public fără a fi agresiv în comunicare (ca brand).
  5. pentru că cel mai bun mod de promovare este recomandarea.

NOTĂ PERSONALĂ: nu consider că următoarele categorii de persoane sunt sau vor fi vreodată influenceri. Cel mult „influenceri wannabe” care alunecă în penibil cu orice ocazie. Cum îi recunoști? Au în descriere (BIO) cuvântul „influencer” sau se bagă singuri în seamă cu branduri sau agenții descriindu-se ca „influenceri” și cerșind parteneriate. Ah, și mai e un criteriu de recunoaștere: „conținutul” pe care îl postează (am scris în ghilimele pentru că e departe de a fi conținut) nu este nici autentic, nici impresionant, nici convingător. Este aceeași „rețetă” încercată deja de alte mii de persoane și pe care am obosit cu toții să o mai vedem. Pe scurt, nu prezintă nicio urmă de talent, creativitate, originalitate sau chiar un minimum de efort în încercarea de a fi ALTFEL. 

Și mai e acest tip de „influencer” care ar face orice pentru like-uri, pentru a fi validat online. Pentru că în viața reală de fapt nu e nimic. De ăsta cred, de fapt, că trebuie să ne ferim:


0 comentarii

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Avatar placeholder

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.